19 Kasım 2015, Shangri-la Hotel, Beşiktaş- İstanbul

Mosder Mobilya Tüketicisini Araştırmaya devam ediyor.

Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği (MOSDER)’nin Nielsen Araştırma ile birlikte yaptığı araştırmalar ile markalı mobilya tüketicilerinin profilini, ürün kullanım ve satın alma davranışlarını takip etti.

Araştırma 15 ilde toplam 1031 kişi ile gerçekleştirildi.

Görüşmeler yüzyüze görüşme yöntemi ile uygulandı. Araştırmanın saha çalışması 5 Ekim–4 Kasım 2015 tarihleri arasında gerçekleştirildi.

 

MOBİLYA TÜKETİCİSİNİN PROFİLİ

Türkiye genelinde markalı mobilya tüketicilerinin ortalama yaşı 34 ve sosyo ekonomik statü grubu ağırlıklı olarak C1’dir. Hanedeki çocuk sahiplik oranı %40 ve çocukların ortalama yaşı 12’dir.

 

Markalı mobilya tüketicilerinin ortalama hane geliri 2013 yılında 2.153 TL iken 2015 yılında 2.528 TL olarak gerçekleşmiştir.

 

Bir hanede ortalama 3 kişi yaşamaktadır. Son iki dönemde bu rakam değişmemiştir.

Konut büyüklüğü ortalama 114 m2’dir.  2013 yılına kıyasla küçük m2’li konutların oranında artış yaşanmıştır. Kentsel dönüşümle birlikte küçülen konutlar tüketicilerin    mobilya tercihlerini de etkileyecektir.                        

Her iki yılda da konutların ortalama oda sayısı 4(3+1) olmuştur.  Bir önceki döneme göre 4+1 ve daha fazla odalı hanelerin oranı düşmüştür.

Hanelerde en çok bulunan ürün grubu Oturma grubu iken, Genç Odası ve Salon Takımı bulunurluğu artmıştır.

MOBiLYA TÜKETİCİSİNİN İNTERNET KULLANIMI

Yaklaşık 2 kişiden 1’i interneti sık sık kullandığını belirtmiş ve interneti kullanma oranı 2013 yılına göre ciddi  anlamda yükselmiştir. (%67’den %81’e çıkmıştır)

 

İnternette en çok yapılan aktivitelerin başında Google/Yandex gibi arama motorlarıyla araştırma yapmak ve Sosyal medyayı takip etmek gelmektedir. Markaların online sitelerini/web sayfalarını  incelemek bir önceki döneme göre artış göstermiştir. (%6’dan %10’a çıkmıştır)

 

“MOBİLYAMI DOKUNMADAN ALMAM”

Her 10 kişiden 1’i mobilya markalarının online web sayfalarını incelemekte ancak konu satın almaya geldiğinde online alışveriş sitelerini tercih etmemektedir. İnternetten mobilya takımı satın almayacağını belirtenlerin oranı 2013 yılına göre yükselmiştir.  Satın almama nedenlerinin başında  ürüne dokunma / inceleme fırsatlarının olmadığı  ve internetten ürün alma alışkanlıklarının bulunmaması gelmektedir. Bu da bize gösteriyor ki, tüketiciler markaları inceleyip, yenilikleri takip etmek için interneti kullanmakta ama yine de ürünü görerek ve dokunarak satın almak istemektedir.

 

 

Facebook, internet kullanıcıları tarafından en çok ziyaret edilen internet sitesi konumundadır. İnternet kullanıcılarının sadece %20’si mobilya markalarının Facebook sayfalarını takip etmektedir. Ürün detaylarını incelemek, yeni çıkan ürünlerden haberdar olmak ve kampanya / indirimlerden haberdar olmak Facebook sayfalarının takip edilme nedenlerinin başında gelmektedir.                

“ESTETİK VE KALİTE BİRARADA OLMALI”

Tüketicilerin mobilya satın alırken en fazla önem verdiği kriter “Tasarım ve dizaynının güzel olması”dır. Kaliteli olması ise ikinci sırada gelmektedir.

2013 yılında kalite ve dayanıklılık ve güven ön plandayken, bu sene tasarım ve dizayn en önemli tercih kriteri olmuştur. Farklı tasarım ve dizaynlar tüketicilerin ilgisini çekmektedir.

 

               

TERCİH EDİLEN SATIŞ NOKTASI VE NEDENLERİ

Her 4 tüketiciden 3’ü mobilya alışverişini ürün çeşitliliğinin fazla olması ve birçok markanın birarada bulunmasından dolayı, cadde üzerindeki markalı mobilya mağazalarını tercih etmektedir. İkinci sırada ise AVM’ler içerisindeki markalı mobilya mağazaları gelmektedir.

“TAKSİTLE ÖDERİM... AMA PEŞİN FİYATINA OLURSA”

Görüşmecilerin çoğunluğu mobilya alışverişlerinde kredi kartı ile taksitli alım yaptıklarını belirtmiştir.Taksitle alışveriş yapan kişiler çoğunlukla "peşin fiyatına taksit" yapılması durumunda taksitli alışverişi tercih etmektedir.

Taksitli alışveriş yapanların ortalama ödeyebilecekleri maksimum taksit miktarı 300 TL’dir ve mobilya tüketicilerinin çoğunluğu 2013 yılında olduğu gibi 12 ay taksiti tercihetmişlerdir. Bir önceki döneme kıyasla 12 aydan kısa süreli taksit oranlarında artış gözlenmektedir.                            

Satın alınan hazır mobilya takımının en fazla 5 günde, hazır olmayan mobilya takımının ise en fazla ortalama 12 günde teslim edilmesi istenmektedir.

 

MOBİLYA YENİLEME SIKLIĞI – YENİLİK ÖNEMLİ!

Tüketicilerin ortalama mobilya yenileme süresi 2013 yılında olduğu gibi 9 yıldır. Özellikle Karadeniz bölgesinde tüketiciler daha sık mobilya yenilemektedirler. Tüketiciler mobilyaları yıpranırsa/eskirse yenileme yoluna gideceklerini belirtmişlerdir. Bu oran önceki döneme göre düşerken, “yeni modellerin çıkması” ve “aynı mobilyayı kullanmaktan sıkılma”, “ev değiştirme” ve “evlilik” nedeni ile mobilya yenileme bir önceki yıla göre artış göstermiştir.

 

TÜKETİCİLERİN EN ÇOK İLGİ GÖSTERDİĞİ KAMPANYA – İNDİRİM !

İndirim ve ödeme üzerine yapılan kampanyalar hediyeli kampanyalardan daha fazla ilgi görmektedir.

ARAŞTIRMA YÖNTEMİ

Amaç : Bu çalışma ile mobilya tüketicilerinin

  • Profili,
  • Marka bilinirliği,
  • Markalara ilişkin görüşleri, imaj özellikleri,
  • Tutum, davranış ve satın alma alışkanlıklarının belirlenmesi amaçlanmıştır.

Yöntem : Araştırma istatistiksel veri elde edebilmek amacıyla kantitatif yöntem uygulanmış ve görüşmeler yüzyüze görüşme yöntemiyle yapılmıştır.

Saha çalışması  5 Ekim–4 Kasım 2015 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir.

Örnek Seçimi : Çalışma kapsamında:

  • Geçmiş 2 yıl içinde mobilya satın almış ve/veya önümüzdeki 2 yıl içinde satın almayı planlayan
  • A, B, C1 veya C2 sosyo-ekonomik statü gruplarına mensup,
  • 18-60 yaş aralığında,
  • Marka kararını veren veya karar sürecinde etkili olan,
  • Kadın ve erkeklerle görüşülmüştür.

Örnek Planı : Araştırma 15 ilde toplam 1031 kişi ile gerçekleşmiştir.  Çalışılan iller İstanbul, Tekirdağ, Bursa, Kocaeli, İzmir, Ankara, Kayseri, Antalya, Adana, Samsun, Trabzon, Erzurum , Malatya, Diyarbakır ve Gaziantep’tir.